|
Výroční zpráva ZŠ rok 2007/2008
Výroční zpráva o činnosti školy za školní rok 2007/2008 Základní škola
1.1 Název školy, spojení název školy: Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, příspěvková organizace adresa školy: Zahradní 403, Železná Ruda, 340 04 telefonní spojení: 376 397 024 faxové spojení: 376 387 024 e-mailové spojení: reditel@zszeleznaruda.cz eugen@nextra.cz internetové stránky: www.zszeleznaruda.cz IZO: 102 164 649 IČO: 70939471 ředitel školy: Ctirad Drahorád 1.2. Zřizovatel Město Železná Ruda, Klostermannovo náměstí 295, 340 04 Železná Ruda 1.3. Poslední zařazení do sítě škol č.j. 8759/2007-21 Rozhodnutí ze dne 9.07. 2007 s účinností od 01.09.2007 1.4. Seznam odloučených pracovišť (dle Rozhodnutí o zařazení do sítě)
1.5. Vzdělávací program školy
1.6. Součásti školy Součást školy Kapacita 06/07 07/08 Počet zaměstnanců Mateřská škola 84/4 82/3 62/3 6 5 Základní škola 360/18 161/9 169/9 16 16 Školní družina 60/3 47/2 52/2 3 3
1.7. Typ školy úplná, spojené ročníky v jedné třídě: ne 1.8. Spádový obvod školy Železná Ruda, Alžbětín, Hojsova Stráž, Špičák, Javorná 1.9. Specializované a speciální třídy - nejsou 1.10. Individuální integrace postižených dětí
Specializovaná výuka pro žáky s SPU: ne 1.11. Materiálně technické zajištění školy Budova školy je moderní objekt z roku 2000, který je tvořen třemi křídly. Jedno křídlo tvoří 2 tělocvičny (24mx12m, 18mx7m) s umělým povrchem, pět tříd I. stupně s městskou knihovnou. Sportovní areál tvoří hřiště 44mx22m, 160m atletická dráha s 80m rovinkou, dále sektor na technické disciplíny, doskočiště – skok do dálky, tréninková stěna na tenis. V objektu jsou specializované učebny (laboratoř fyziky a chemie, jazyková, biologie, výtvarné výchovy, hudební výchovy, informatiky – 24-hodinové připojení na internet (18 stanic + řídící PC, dataprojektor, DVD-přehrávač), učebna s dataprojektorem a interaktivní tabulí školní dílny, cvičný byt, školní družina, školní kuchyně se školní jídelnou (čipy), učebna ZUŠ Nýrsko, atrium (divadelní vystoupení, koncerty, atd.). 1.12. Školská rada Datum zřízení školské rady: Školská rada byla zřízena na základě znění zákona č. 561/2004 Sb., § 167, o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Přehled členů Školské rady
2. Přehled pracovníků školy 2.1. Zaměstnanci školy a) Učitelský sbor
b) Školní družina
c) Ekonomický úsek
d) Školní jídelna
e) Provozní zaměstnanci
2.2 Počet zaměstnanců školy
* lomené číslo: fyzický stav/přepočtený stav 2.3. Kvalifikovanost pedagogických pracovníků ve školním roce 2007/2008
* DPS – doplňkové pedagogické studium 2.4. Věkové složení pedagogických pracovníků ve školním roce 2007/2008
2.5. Výuka a vedená odborně způsobilým učitelem
3. Údaje o zápisu k povinné školní docházce a následném přijetí do školy Údaje o přijímacím řízení na střední školy 3.1. Zápis žáků do 1.třídy
PŠD – povinná školní docházka 4. Údaje o výsledcích vzdělávání žáků 4.1. Prospěch žáků
Počet žáků plnících PŠD zvláštním způsobem: 2 4.2. Chování žáků
4.3. Docházka žáků (celkem za školní rok): Omluvená absence: 20101 hodin (8744/11357) Neomluvená absence : 30 hodin (11/19) 4.4. Přehled volitelných a nepovinných předmětů Anglická konverzace Cvičení z matematiky Informatika Sportovní hry 4.5. Absolventi školy a jejich další uplatnění po ukončení povinné školní docházky
4.6. Způsob zařazení vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání (dle Metodického pokynu MŠMT č.j 19 485/01-22) Problematika výchovy k volbě povolání je zařazena do předmětu Občanská výchova již od 6. třídy ZŠ a pokračuje kontinuálně až do 9. třídy.
V průběhu školního roku 2007/2008 se uskutečnilo tzv. PROFI-vyšetření žáků 8. třídy ZŠ prováděné Pedagogicko-psychologickou poradnou v Klatovech. Toto vyšetření pomáhá žákům i rodičům při výběru vhodné střední školy po ukončení 9. třídy ZŠ. Žáci 9. třídy navštívili Úřad práce v Klatovech, který jim má pomoci orientovat se při výběru vhodné střední školy. Seznámili se rovněž s problematikou příležitostí na trhu práce, s postupem při hledání zaměstnání, s nutností případných rekvalifikací a dalšího celoživotního vzdělávání. 4.7. Plnění Programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty Vzhledem k poloze školy na hranicích Národního parku Šumava (dále jen NP) a Chráněné krajinné oblasti Šumava (dále jen CHKO) je řešena problematika ochrany přírody na 1. stupni ZŠ v předmětech prvouka a vlastivěda, na 2. stupni ZŠ pak zejména v předmětech biologie a zeměpis. V průběhu roku se zúčastňujeme akcí pořádaných v NP nebo CHKO nebo je sami organizujeme (vycházky do okolí školy, přednášky, výlety, exkurze). Tyto akce prakticky realizují heslo „Poznej a chraň“, a tak posilují kladný vztah žáků k přírodě. Základní škola uzavřela partnerství s NP Šumava. Velká pozornost problematice životního prostředí se odráží v nástěnné výzdobě školy. V přízemí je část ploch věnována NP Šumava a NP Bayerischer Wald. Výzdoba spojovacích chodeb mezi přízemím a 1. patrem školy je zaměřena na flóru a faunu střední Evropy, mezi Druhé patro školy slouží prezentaci výsledků přírodopisných projektů. Ty zpracovávali žáci 6. až 9. ročníku v průběhu celého školního roku. Nejlepší z prezentačních panelů se staly trvalou součástí výzdoby školy. Panely jsou zaměřeny např. na poznání života a ochranu různých druhů šelem, obojživelníků, primátů, kytovců, hadů apod. Součástí této výstavy byla Problematice ochrany životního prostředí se věnovali i učitelé 1. stupně ZŠ. Např. ve 4. třídě ZŠ probíhaly každý měsíc ve 2. pololetí školního roku v rámci projektu „Šumava a my“ akce věnované této problematice. Přehled jednotlivých akcí zabývajících se problematikou environmentální výchovy je uveden v přehledu školních a mimoškolních akcí ve školním roce 2007/2008. Během školního roku pokračovala úzká spolupráce s pracovníky NP. V jarních měsících se uskutečnily vycházky všech tříd ZŠ do přírody. 4.8. Ochrana člověka za mimořádných situací V průběhu celého školního roku zařazujeme do učiva většiny předmětů Ochrana člověka za mimořádných situací je zaměřena zejména na chování člověka při požáru, zemětřesení, za extrémních klimatických podmínek, ekologické havárie, při kterých unikají do životního prostředí nebezpečné látky atd. Využíváme přitom odbornou literaturu, osobní zkušenosti učitelů i žáků, články z novin a časopisů a rovněž informace získané z internetu. Pozornost věnujeme rovněž bezpečné docházce do školy a ze školy 4.9. Žákovský parlament Ve školním roce 2007/2008 pokračovala práce školního parlalmentu. Každá třída od 6. do 9. třídy ZŠ má v parlamentu své 2 zástupce. Parlament projednává při svých jednáních problémy spojené s životem školy a podává prostřednictvím pověřeného učitele podněty ze strany žáků směrem k vedení školy, třídním i ostatním učitelům, k pracovníkům školní jídelny i dalším pracovníkům školy. Zároveň se podílí na organizaci mimoškolních akcí, např. diskoték ve školním atriu, sportovních soutěží aj. Smyslem parlamentu je podíl žáků na řízení a ovlivňování života školy. Získávají tak první konkrétní zkušenosti s fungováním demokracie a nenásilně tak získávají kompetence komunikativní a sociální 4.10. Školní časopis Klostermannův časák V průběhu školního roku žáci 9. třídy vydávali 3. ročník školního časopisu Klostermannův časák. Vyšel pouze třikrát, koncem školního roku se redakce úplně pracovně rozpadla. 4.11. Vysílání školního rozhlasu Po celý školní rok probíhalo každé úterý po ukončení hlavní přestávky žákovské hlášení do školního rozhlasu. V průběhu vysílání se stabilizovala skupina žáků, která velmi dobře informovala o dění ve škole, o školních i mimoškolních akcích v průběhu týdne, o úspěších našich žáků při olympiádách a sportovních aktivitách, o významných výročích. 5. Údaje o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků 5.1. Další vzdělávání pedagogických pracovníků
V průběhu školního roku 2007/2008 se účastnili učitelé obou stupňů ZŠ V průběhu školního roku dokončila magisterské studium jedna vyučující na Pedagogické fakultě v Plzni. Ředitel školy úspěšně absolvoval funkční studium ředitelů na NIDV Plzeň. Přehled akcí pořádaných KCV a JŠ Plzeň, kterých se účastnili pracovníci ZŠ
6. Údaje o aktivitách a prezentaci školy na veřejnosti 6.1. Zájmová činnost organizovaná školou
6.2. Detašovaná třída Základní umělecké školy Nýrsko Ve školním roce 2007/2008 pokračovala výuka hry na hudební nástroje, kterou jako v předchozích letech zajišťovala Základní umělecká škola Nýrsko (dále jen ZUŠ). Vyučování probíhalo 3 x v týdnu, přičemž naše děti vzdělávali 3 učitelé, a to jak v hudební teorii, tak ve hře na klavír, keyboard, zobcovou flétnu a kytaru. Zájem o vzdělávání v oblasti hudby je každým rokem větší, a proto je nabídka výuky na různé hudební nástroje neustále rozšiřována. ZUŠ Nýrsko také uspořádala v atriu školy koncerty pro rodiče žáků a výchovné koncerty pro žáky ZŠ. 6.3. Školní a mimoškolní aktivity Přehled školních a mimoškolních akcí ve školním roce 2007/2008
V průběhu školního roku se uskutečnila v rámci vyučování řada dalších akcí v okolí školy, např. exkurze do ČSOB, ČOV, pivovaru a úpravny vody . Smyslem exkurzí bylo nejen poznání místního prostředí, ale i rozvoj kompetencí sociálních a kompetencí k řešení problémů. V rámci předmětu praktické činnosti byly realizovány některé dlouhodobější projekty zaměřené na předvánoční výzdobu stromů, žáci zhotovovali z užitkového 6.4. Účast v soutěžích Účast v soutěžích ve školním roce 2007/2008
6.5. Spolupráce s dalšími subjekty (občanská a zájmová sdružení, mezinárodní styky, projekty EU atd.)
7. Výchovné poradenství 7.1. Vyhodnocení Koncepce výchovného poradenství Péče o žáky s výchovnými a výukovými problémy - pravidelně doplňována databáze žáků se SPU - při zahajovací poradě předány informace o žácích se SPU ostatním vyučujícím - tvorba IVP ve spolupráci s třídním učitelem, rodiči a PPP Volba povolání - informace žákům a rodičů o studijních možnostech, poskytování individuálních konzultací žákům a rodičům - Profi vyšetření žáků 8. třídy - zajištění exkurze na Úřad práce v Klatovech - návštěva zástupců středních škol v 9. třídě a při třídních schůzkách 7.2. Vyhodnocení Minimálního preventivního programu - pomoc při organizaci naplňování volného času dětí (zájmová činnost při ZŠ) - nenásilné začleňování protidrogové problematiky do vyučovacích hodin - zajišťovány besedy pro žáky jednotlivých ročníků s protidrogovou tematikou - řešení problémů žáků prostřednictvím schránky důvěry v ZŠ - zadávání a vyhodnocování různých anket (zjišťování využívání volného času, vztahu k alkoholu a cigaretám, šikanování) 7.3. Spolupráce s PPP, SPC - průběžně po celý školní rok spolupráce s PPP Klatovy (problematika IVP, SPU, vyšetřování vztahů ve třídě se zaměřením na šikanování) - spolupráce s SPC Plzeň zastoupeným p. Mgr. Populovou – problematika dětí s kombinovanými poruchami, IVP 7.4. Spolupráce s rodiči, policií, OÚ - výborná spolupráce s Městem Železná Ruda, zejména s pany starostou Šnebergrem a místostarostou Křížem - spokojenost s rychlostí oprav a úprav ve škole od Služeb města s.r.o. - prostřednictvím třídních schůzek, konzultačních hodin, individuální pohovory, informace pro rodiče, aktualizace nástěnek, prostřednictvím Rady školy - besedy s příslušníky Policie ČR – obecná kriminalita, zneužívání dětí - velmi dobrá spolupráce s oddělením Péče o rodinu a dítě MÚ Klatovy - Sponzoři a přispívatelé základní školy 2007/08 : Markéta Abrhámová, Milan a Ilona Bachroňovi, Viktorija Bandžalová, Pavel a Zdena Bártovi, Ladislav Brož a Thi Lan Nguen, Zdeněk Cyránek 8. Údaje o výsledcích inspekční činnosti provedené Českou školní inspekcí Kontrolní činnost V průběhu školního roku byla provedena kontrola pracovnicemi KHS Plzeňského kraje, které byly zaměřeny na provoz školních jídelen, tj. jak v MŠ, tak i ZŠ. V těchto provozech nebyly zjištěny žádné zásadní nedostatky, takže nebyly kontrolními orgány uloženy žádné sankce. Během školního roku proběhla kontrola finančního úřadu z Klatov. Zjištěná pochybení z roku 2004 se stále řeší. V průběhu celého školního roku byly prováděny ředitelem ZŠ i zástupcem ředitele hospitace a kontroly zaměřené na bezpečnost dětí i pracovníků školy, na dodržování školského zákona, vyhlášky o základní škole, o mateřské škole, o školní družině, vnitřních předpisů atd. Pozornost byla věnována rovněž dodržování dohledů nad žáky a pochopitelně kvalitě vyučování. Během kontrol byly zjištěny drobné nedostatky. Ty byly s dotyčným pracovníkem při nejbližší možné příležitosti projednány.
9.1. Rozhodnutí ředitele školy
/* - v souvislosti s přijetím nového správního řádu 9.2. Počet osvobozených žáků Počet žáků osvobozených od povinné školní docházky: 0 Počet žáků osvobozených od povinnosti docházet do školy: 0 Počet žáků osvobozených (uvolnění, nehodnocení – Věstník 11/02) z výuky:
9.3. Počet evidovaných stížností
9.4. Naplňování zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
Podařilo se: · realizovat první vstup ŠVP Škola pro život do praxe · připravit žáky pro studium na SŠ a SOU (umístění při přijímacích zkouškách, informace ze SŠ a SOU) · zajistit finanční prostředky na 24-hodinové připojení k internetu ze státního rozpočtu · proškolit další učitele pro práci na PC · pravidelně využívat specializované třídy pro vyučování, zejména pak využití učebny informatiky a postupné využívání učebny s interaktivní tabulí · nadále zařazovat do jednotlivých předmětů problematiku ochrany člověka za mimořádných situací a problematiku volby k povolání · zajistit účast učitelů na mnoha vzdělávacích akcích pořádaných zejména KCV a JŠ Plzeň, NIDV Plzeň a dalšími vzdělávacími zařízeními (viz. bod. 5.1) · zajistit množství mimoškolních aktivit, a to jak pravidelných (kroužky – viz. bod 6.1), tak i jednorázových (koncerty, divadelní představení, sportovní aktivity, besedy, exkurze a zájezdy atd. – viz. bod 6.3) · zajistit plavecký výcvik v plaveckém bazénu rekreačního zařízení Ostrý · nadále realizovat spolupráci s družebními zahraničními školami v SRN · nadále rozšiřovat nabídku v oblasti výchovného poradenství – boj proti drogám a jiným návykovým látkám, zdravý životní styl, setkání s rodiči žáků s dys- poruchami, spolupracovat s profesionálními pracovníky z PPP Klatovy a SPC Plzeň, zajistit PROFI – vyšetření v 8. a 9. třídě ZŠ, navštívit se žáky Úřad práce v Klatovech v rámci Volby povolání atd. · zajistit programy k omezení šikany a jiných forem diskriminací · podařilo se opět zajistit finanční prostředky na asistenta pedagoga, který se stará o dítě s kombinovaným postižením · nadále rozšiřovat spolupráci s místním oddělením Policie ČR – problematika drog, kriminality mládeže, zneužívání dětí, dopravní výchova a atd. · informovat rodiče o dění ve škole, a to prostřednictvím informací pro rodiče, třídních schůzek (3x ročně), individuálních schůzek, internetových stránek školy · vést jednání o technickém stavu školního objektu ZŠ a odstraňovat závady · spolupráce se zřizovatelem je na velmi dobré úrovni, neprodleně napomáhají s odstraňováním závad a vylepšováním školy nebo sportovního areálu (vydláždění přístupových chodníků, rekonstrukce třídy v MŠ) · organizovat a dále zvyšovat počet společně pořádaných akcí s Mateřskou školou při ZŠ · nadále rozšiřovat nabídku a služby v oblasti školního stravování (nová jídla, vaření v době vedlejších a hlavních prázdnin, příp. o víkendech pro zájemce o stravování apod.) · pravidelně informovat o dění ve škole v místním i okresním tisku · navázat spolupráci s profesionálními pracovníky NPŠ a pravidelně pořádat společné akce · provést rekonstrukci dětského hřiště v mateřské škole Úkoly ve školním roce 2008/2009: · předávat smysluplné vědomosti a dovednosti žákům · zajistit příjemné a bezpečné klima školy, třídy, které je založeno na na partnerských vztazích mezi učiteli a žáky, na důvěře a respektu · stále plnit vzdělávací program sebevzdělávání pedagogů · zabezpečit systém otevřené školy pro partnerské vztahy rodičů žáků · nadále kvalitně připravovat žáky ke studiu na SŠ a SOU · podrobně se zabývat autoevaluací školy, pedagogů,žáků · naplňovat výukové závěry, kompetence ŠVP · v 1.,2. a 6.,7. ročníku vyučovat podle školního vzdělávacího programu · připravit učební plány ŠVP pro 3. a 8. třídu · zajistit odpovídající výměnu zkušeností v oblasti ŠVP, případně zajistit návštěvu jiných škol, aktualizovat na společných jednáních ŠVP · rozšiřovat a aktualizovat v rámci možností internetové stránky školy · aktivně se podílet na mimoškolních aktivitách dětí, podporovat a vytvářet podmínky pro činnost kroužků · vytvářet podmínky a podporovat školní aktivity, které obohatí děti o nové zkušenosti, zážitky a znalosti, tj. exkurze, divadelní představení, koncerty, sportovní utkání apod. · podporovat učitele v dalším sebevzdělávání, a to zejména v oblasti znalostí cizích jazyků a práce na PC, osobnostní výchovy, autoevaluace · integrovat zdravotně postižené dítě do běžné ZŠ a vytvářet podmínky pro jeho vývoj · nadále pečovat o žáky se specifickými poruchami učení · pečovat o žáky s mimořádným nadáním · vést vyučující i žáky k evaluaci a autoevaluaci · jednat s odpovědnými osobami (obec) o technickém stavu objektů ZŠ a MŠ (další etapa rekonstrukcí – výměna oken, další etapa rekonstrukce toalet a umýváren ) · pokusit se zajistit finanční prostředky na přestavbu nevyužité části objektu ZŠ pro komerční využití · v závislosti na finančních možnostech dále zlepšovat materiálně technické vybavení školy, pozornost i nadále věnovat informatice, vést učitele k pravidelnému využívání výpočetní techniky · nadále podporovat a rozvíjet spolupráci s družebními zahraničními školami, hledat nové možnosti vzájemné spolupráce, zapojení více učitelů do organizování společných akcí, vést učitele ke studiu cizích jazyků · rozšířit další spolupráci s rodičovskou organizací Unií rodičů ČR · spolupodílet se na kulturních akcích pro veřejnost · prohloubit spolupráci s Policií ČR v prevenci patogenních jevů a dopravy · uskutečnit lyžařský výcvik žáků 6. třídy · uspořádat tradiční zimní olympiádu dětí a mládeže Klatovska · zorganizovat plavecký výcvik žáků 3. a 4. tříd · připravit program pro severoitalské učitele a žáky z družebního Aldena · hledat další možnosti k informování rodičovské veřejnosti o životě školy, průběžně aktualizovat internetové stránky školy · v environmentální výchově vytvářet nové výuková témata a projekty · rozšiřovat spolupráci s pracovníky NP Šumava Datum: 15. září 2008 Ctirad Drahorad ředitel ZŠ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Autor a provozovatel systému © 2004 Agerit s.r.o. - admin@skolniweb.cz
Společnost Agerit s.r.o. je provozovatelem následujících stránek: www.nonstopservispc.cz, www.pocitacovazachranka.cz, test.bezpecnosti.cz, pc bazar,www.autojeraby-kozel.cz,
www.ledinterier.cz, www.nadalku.cz, www.skolniweb.cz, www.vyrobaonline.cz, filtry, Kamerové systemy Brno a mnoha dalších.